Logo
De beste datingsites van Nederland 2024

Interview met Parship

Exclusieve interview met:

Tim Schiffers

Algemeen directeur van PARSHIP ELITE Group

Gehouden op 14.10.2016

Interview met Parship:

Twee jaar is er nu voorbij sinds ons laatste gesprek met Tim Schiffers, algemeen directeur van “PARSHIP ELITE Group” en er hebben zich grote veranderingen plaats gevonden in de bekende online matchmaking website van Nederland. Daarom gebruiken we deze gelegenheid om te begrijpen hoe het allemaal loopt.

“Om met succes een partner te vinden, zij het online of offline, is het belangrijk om uit je comfort zone te komen en daadwerkelijk contact te zoeken met andere mensen.”

Goedendag meneer Schiffers. Laten we een kijkje nemen in de laatste gebeurtenissen. In 2015 zijn Parship en ElitePartner verenigd onder één dak door verkoop aan de Britse financiële investeerder Oakley Capital. Hoe kunt u deze gebeurtenis het beste uitdrukken: partnershap, samenvoeging, samenwerking of fusie?

Oakley Capital nam eerst Parship GmbH en later EliteMedianet GmbH over. In het begin waren het twee bedrijven onder één dak. In het begin van oktober 2016 hebben we deze twee bedrijven wettelijk samengevoegd. De zelfstandigheid van de merken en diensten van Parship en ElitePartner blijft onaangetast. Je kunt het vergelijken met een autofabrikant die verschillende merken voor verschillende doelgroepen maakt.

Zoals Daimler het doet met Mercedes en Smart. Een goede vergelijking. De twee blijven dus zelfstandige merken, zelfs nadat ProSiebenSat.1 ze als één pakket heeft verworven en ze nogmaals in Duitsland heeft ingevoerd. Klopt dat?

Juist! Parship en ElitePartner blijven twee aparte merken. ProSiebenSat.1 en Oakley beschouwen het als een voordeel om twee sterke merken, die de marktleiders zijn in deze industrie, onder één dak te hebben. De twee merken richten zich op verschillende doelgroepen en belangen met elk een eigen begrip van wat een relatie inhoudt en eigen manier van aanbod.

Waren de merk veranderingen van Parship in september een aanduiding van deze zelfstandigheid?

Nee, dat was al gepland. De beslissing om een nieuw uiterlijk aan het merk te geven komt alleen door de veranderingen in het huidige design. We hadden al jaren geen grote aanpassingen gedaan aan ons uiterlijk en wilden het bekende Parship merk een frisse en moderne look geven. Uiteindelijk zijn wij het grootste online dating platform in Nederland en willen onze sterke positie met een moderne look bevestigen. We hebben het nieuwe logo in oktober gelanceerd in samenhang met onze nieuwe campagne, die elke herfst van start gaat.

Van de buitenkant verschijnt Parship als het vaste adres voor singles die op zoek zijn naar een partner. Maar op de achtergrond lopen de zaken toch samen. Klopt dat? Bijvoorbeeld, er verschijnen algemene vacatures voor “PARSHIP ELITE Group”.

"PARSHIP ELITE Group" is het dak waaronder de twee merken op de markt opereren. De diensten van Parship en Elitepartner met hun eigen merk activiteiten en leden database blijven zelfstandig. Echter, er bestaan ook ondersteunende functies zoals personeelszaken of IT, die samen zijn gevoegd. Wij nemen daarom mensen aan die voor beide merken van "PARSHIP ELITE Group" werken. Dit is een vrij normale aanpak van een bedrijf die enkele merken in beheer heeft.

We worden vaak door journalisten en singles gevraagd wat de subtiele verschillen zijn tussen de doelgroepen van Parship en ElitePartner. De singles van beide platforms zijn gecultiveerd, goed opgeleid en intelligent. Wat zijn de kenmerkende verschillen van deze twee merken? Is het de leeftijd gemiddelde, of de zoekcriteria?

Er bestaan natuurlijk veel parallellen tussen de twee diensten. Parship en ElitePartner zijn de meest succesvolle en gevestigde bedrijven in de Duitstalige landen. Ze zijn beiden gebaseerd op een wetenschappelijk matchmakingsysteem en richten zich op singles tussen de 25 en 60 jaar, die op zoek zijn naar een serieuze relatie.

Dit zijn de gelijkenissen. En wat zijn de verschillen?

Wat ElitePartner bijzonder maakt, is dat ze, in tegenstelling tot andere online partner dating aanbieders, zich alleen richten op hoogopgeleide singles die veel belang hechten aan een actieve en inspirerende levensstijl. De homogeniteit van het ledenbestand wordt door ElitePartner verzekert met behulp van “face control”. Dit houdt in dat elk lid na registratie manueel wordt gecontroleerd. Op het moment wijst ElitePartner ongeveer één op de vier registraties af, omdat het profiel niet met de interne dienstcriteria, zoals aanzien, stijl en niveau, overeenkomt.

Dit zijn strenge regels en zeker in de trant van “face control”.

Uiteraard controleert Parship ook de profielen en verwacht een serieuze en correcte interactie tussen de leden. Vandaag is Parship verreweg de grootste online dating dienst in Europa en Nederland. Dit betekent dat Parship het grootste ledenbestand heeft en zo als volgt de grootste mogelijkheid geeft om de juiste persoon te ontmoeten.

Wellicht kan de keuze van singles voor Parship of ElitePartner, vergeleken worden met de keuze van een specifieke bar. De één heeft voorkeur voor een bar met “face control” waar iedereen dezelfde denkwijze heeft. De ander wilt liever naar een bar toe dat open is voor iedereen en waar je verschillende soorten mensen kunt ontmoeten. Beide klanten zoeken gezelschap en genieten van een lekker drankje in de juiste omgeving met de juiste mensen.

Weer een indrukwekkende vergelijking! Hoe belangrijk is het om deze verschillen te benadrukken nu de twee dating platforms geen concurrentie meer van elkaar zijn in de conventionele zin, maar juist samen zijn gevoegd?

We vinden het nog steeds belangrijk om de verschillen van deze twee diensten te benadrukken. Singles zijn geen  homogene doelgroep. Er bestaan verschillende eisen en behoeftes en de online dating aanbieder moet zich daarop aanpassen.  Daarvoor is het belangrijk om beide merken op een verschillende manier naar voren te brengen. Wij hebben als doel om het merk en product van Parship en ElitePartner te versterken.

Wij geloven dat we in de toekomst twee producten zullen aanbieden die, elk op hun eigen plek, altijd goed presteren.  Wij willen singles de beste mogelijkheid bieden om een geschikte partner te vinden. Maar Parship en ElitePartner verschillen ook in essentiële aspecten, zoals bijvoorbeeld in hun uiterlijk, indruk en ledenbestand. Omdat we beide diensten onder één dak aanbieden, kunnen we beter op de verschillende voorkeuren van singles inspelen.

Als informatie en test portaal worden we vaak als een bemiddelaar benaderd wanneer er conflicten tussen datingsites en gebruikers over bepaalde onderwerpen ontstaan. Het grote aantal aanspraken geeft een goed voorbeeld dat er vaak verschillende standpunten naar voren komen. Op welke punten zouden jullie meer transparantie en begrip tussen Parship als aanbieder en de klanten die op zoek zijn naar een partner, willen hebben?

Volgens mij is het belangrijk om aan onze leden over te brengen dat hoewel we een goede kans geven om de liefde te vinden, ze zelf die kans moeten pakken. Zowel Parship als ElitePartner bieden hun leden een wetenschappelijk matchmakingsysteem aan. Mogelijke partners worden aan elkaar voorgesteld die qua persoonlijkheid goed bij elkaar passen.

Wij geloven dat we de beste omstandigheden creëren voor singles om op elkaar verliefd te worden. Dit principe werkt alleen als onze leden eigen initiatief tonen en andere leden durven te schrijven, een ontmoeting regelen en vervolgens in het echt elkaar leren kennen. En dan niet alleen één keer, maar zoveel mogelijk. Om met succes een partner te vinden, zij het online of offline, is het belangrijk om uit je comfort zone te komen en daadwerkelijk contact op te zoeken met andere mensen. Ik denk dat het belangrijk is om er altijd voor open te staan, wij als dating aanbieder en de klanten als individu, om het geluk en de liefde te laten opbloeien.

Enkele merken hebben het zo ver geschopt dat hun namen als synoniem voor de hele industrie staan: Tempo, Kleenex, Pampers, Nutella. Is de slogan “Ik ben aan het Parshippen” in Nederland een deel van de visie waar singles “parshippen” gebruiken als ze “Ik ben aan het online daten” bedoelen?

Dat is een leuke en plezier gevende vraag. Juist, als het grootste en bekendste online dating platform in Nederland, was het uiteraard ons doel om een concept van dit genre in onze nieuwe taal vast te leggen.

In het jaar 2014 gebruikten we voor de eerste keer de uitspraak “Ik ben nu aan het parshippen” in onze campagne om singles aan te moedigen hun geluk in eigen handen te nemen. Deze strategie bleek volkomen juist te zijn. Er schrijven zich elke week gemiddeld 28,000 singles bij Parship in. En het woord “parshippen” wordt steeds vaker gebruikt als vervanger van het woord “online daten”.

En wat zijn de reacties op de huidige campagne? 

Onze campagne met de slogan “Elke 11 minuten wordt er een single op Parship verliefd” ontvangt nog steeds veel reacties van onze doelgroep. Ons ledenbestand groeit bestendig en onze campagne ontvangt veel aandacht van de media, vooral op sociale netwerken en ook bij de gewone bevolking. Kortom, we zijn zeer tevreden. De eerste reacties op onze herfst campagne met onze nieuwe look zijn ook positief en trekken veel mensen aan.

Zonder twijfel is “Ik ben nu aan het parshippen” een inspiratiebron geworden voor parodieën en grove opmerkingen. Is deze ‘bijwerking’ aangenaam voor jullie of juist een ergernis?

Elk bedrijf dat reclame maakt, weet dat slogans niet altijd op de gewenste manier worden ontvangen. Dit is ook het geval bij Parship. Wij doen het in ieder geval goed en elke aanval wordt goed en dapper ontvangen. Uiteindelijk is het ons doel om aandacht op ons merk te vestigen door de uitspraak “Ik ben nu aan het parshippen”. Dit allemaal heeft een goed effect gehad voor ons. De vele opmerkingen op internet hebben tot een positieve ontwikkeling van onze business gezorgd. En een paar van deze grove opmerkingen en nieuwe versies van onze slogan zijn echt grappig. “We zijn nu aan het flippen” als onderschrift bij een foto van een koppel aan de drank is leuk en heel creatief.

Het Parship hart in het nieuwe logo is asymmetrisch; de ene helft is groter dan de ander. Wat is de boodschap van dit logo? Verschillende vormen harten die in harmonie leven? Tegenpolen trekken elkaar aan?

Dit nieuwe symbool is een combinatie van een hartje en vinkje. We hebben dit symbool een naam gegeven, namelijk “liefdesvinkje”. Het vinkje staat voor een succesvolle relatie die eindigt op een gelukkige partnerschap. Het hartje sluit perfect aan bij onze nieuwe slogan en de nieuwe look van onze website. Wij hebben de begrippen emotie en rationaliteit gecombineerd in dit symbool om te laten zien dat Parship voor deze twee belangrijke aspecten staat. Wij zorgen voor liefde en geluk door middel van ons competente matchsysteem; dit is de kern van onze datingsite.

Een ding is zeker, Parship gaat de goede richting op. Kunt u ons vertellen wat de meest spannende uitdagingen zijn met betrekking tot de laatste ontwikkelingen?

Met de nieuwe samenstelling van onze bedrijfsstructuur hebben we een uitstekende basis voor een verdere ontwikkeling van ons bedrijf en de twee merken Parship en Elitepartner. Onder deze omstandigheden is het voor ons duidelijk wat de huidige en toekomstige plannen zijn. Wij willen door middel van creatieve ideeen meer mensen overtuigen om bij Parship te komen en de juiste aanpak geven voor het vinden van de perfecte partner.

Deze uitdagingen zijn inderdaad spannend, want we willen aan een betere leven en een betere samenleving bijdragen. Wij geloven dat mensen gemaakt zijn om samen te zijn.

Geachte Tim Schiffers, bedankt voor de exclusieve update! Aangezien jullie vaak met iets nieuws komen, hopen we dat we elkaar weer snel zullen zien. Wij wensen jullie veel succes met Parship.


Behalve "Parship.nl" hebben we ook interviews gehouden met:

Top

Kies je datingsite en vergelijk!

Kies tot drie aanbieders en vergelijk jouw selectie.

Vergelijk!
Kies je datingsite en vergelijk!