Logo
De beste datingsites van Nederland 2024

Interview met Ashley Madison

Exclusieve interview met:

Christoph Kraemer

Country Manager bij Ashley Madison

Gehouden op 11.06.2014

Interview met Ashley Madison:

Het affaire dating bureau AshleyMadison.com, geesteskind van de Canadese Noel Biederman, werd in 2002 in Canada opgericht en heeft nu 16 miljoen leden wereldwijd bijeen gebracht voor georganiseerde affaire dating. Volgens Christoph Kraemer zijn ze hier allemaal om iets extra’s te vinden buiten hun moeizame huwelijken, seksloze relaties of gewoon als single mensen. 

De inheemse Rhinelander weet er alles van. Als woordvoerder voor Europa is hij onder andere verantwoordelijk voor de brutale reclamecampagnes van de affaire site.

Wie daadwerkelijk een affaire heeft ervaren, waardeert vaak het huwelijk. In een routine vallen kan in relaties heel snel gebeuren.

Meneer Kraemer, is er daadwerkelijk een behoefte aan georganiseerde affaire dating in de hedendaagse maatschappij?

Wij zijn zelf verbaasd, op een positieve manier dan, over hoe goed Ashley Madison in alle landen wordt aanvaard en dan bedoelen we erg verschillende landen zoals Finland en Argentinië. Blijkbaar voldoen wij met ons affaire dating bureau aan een behoefte die voor een lange tijd werd onderdrukt.

In welke landen doet het Ashley Madison product het bijzonder goed?

Uit historisch oogpunt zijn natuurlijk de VS en Canada de belangrijkste markten. Internationaal is Australië onze tweede belangrijkste markt, wat ik altijd verrassend vind, aangezien ze alleen maar 25 miljoen inwoners hebben, en volgt direct na de Verenigde Staten en Canada. Uiteraard is Brazilie ook een uitstekende markt en dat is niet verrassend met ongeveer 300 miljoen inwoners.

Onverwacht voor AshleyMadison.com is Spanje de sterkste markt in Europa. Wij hadden hier al 570,000 leden binnen anderhalf jaar na de lancering. Ashley Madison is volledig crisis-bestendig, we groeiden zelfs tijdens de economische crisis! Voor 2007 had Spanje de meeste echtscheidingen in Europa. Maar tijdens de laatste paar jaren, sinds de recessie begon, is het aantal echtscheidingen snel achteruit gelopen. Mensen denken er vijf keer over na of het echt nodig is om uit elkaar te gaan als gevolg van de economische situatie en daarom ligt een affaire vaak voor de hand.

Met andere woorden, begin aan een affaire in plaats van een echtscheiding, want het is goedkoper?

Juist. Dat is een van onze claims “als echtscheiding geen optie is”.

Dus helpt vreemgaan dan werkelijk om huwelijken weer op het juiste pad te brengen?

We krijgen altijd e-mails van leden die ons vertellen dat dankzij hun affaire het duidelijk voor ze is geworden wat waardevol is in een relatie of huwelijk thuis. Soms realiseer je dat je behoefte hebt aan een nieuw iemand en weet je dat wat je 5 of 10 jaar in je huwelijk hebt meegemaakt niet naar behoren wordt gewaardeerd. Wie daadwerkelijk een affaire heeft ervaren, waardeert daarna vaak het huwelijk. In een routine vallen kan in relaties heel snel gebeuren.

Maar van een affaire kan je ook leren dat je veel moet doen voor je vaste partner zodat er als een laatste redmiddel geen sprake mag zijn van een affaire en vervolgens een scheiding die veel dramatischer kan uitlopen.

Waarom is Ashley Madison zo populair, behalve als reden de economische crisis?

Om dit te kunnen uitleggen keer ik me altijd naar sociologische en biologische studies. Sociologen zijn het erover eens dat meer dan de helft van de bevolking, het maakt niet uit welk land, ten minste een keer in een mensenleven ontrouw is geweest.

Alle biologische studies die mij bekend zijn over trouw zijn, komen ook tot de conclusie dat monogamie een onnatuurlijke constructie is en dat de mens niet monogaam georiënteerd is door de natuur. Zowel mannen als vrouwen.

Kan het ook zijn dat mensen, hier in Nederland tenminste, niet klaar zijn voor iets als een “open relatie” zoals het vaak bij homoseksuele relaties gebeurt? En is deze “niet klaar zijn” momenteel niet het gat dat Ashley Madison vult?

Goede vraag. Adhley Madison gaat nog iets verder; als men niet klaar is voor een open relatie, dan perfectioneer je de kunst van geheimhouding. Dit is precies onze aanpak. Wij zeggen dat als je al besloten hebt om een affaire te beginnen, je het dan goed moet doen en je ervoor moet zorgen dat het de perfecte affaire wordt.

Dus blijf weg van je collega’s en meerderen en zoek niet in je nabije sociale kring, want dat zal je tot een grote ramp leiden; op een bepaald moment komt het meestal naar buiten. En zelfs als een affaire met een collega niet openbaar wordt, is het vaak best onprettig als het op de werkvloer gebeurt. Wij raden daarom aan dat als men een affaire wilt beginnen, deze buiten de twee kringen van “werk” en “vrienden” moet zoeken en je ervoor moet zorgen dat het niet openbaar wordt!

Wat voor rol speelt geheimhouding?

Discretie is onze top prioriteit en om een goede reden. Vooral in de VS komen er scheidingen voor als gevolg van indiscreties, waarbij gevoelige informatie, door sociale netwerken zoals Facebook, het publiek heeft bereikt en voor veel pijn, schaamte en lelijke blootstellingen heeft gezorgd.

Vrouwen zijn trouwens veel voorzichtiger tijdens een affaire omdat mannen vaak meer nalatig zijn.

Ontvangen jullie ooit ook succesverhalen?

Ja, er was bijvoorbeeld een bizar verhaal van twee leden die elkaar op Ashley Madison hadden leren kennen en zo verliefd op elkaar werden dat ze van hun partners zijn gescheiden en nu gelukkig met elkaar zijn getrouwd.

… totdat ze  na een paar jaar hun volgende ronde beginnen bij Ashley Madison?

Kraemer lacht met opgetrokken wenkbrauwen.

Wij hadden een 72-jarige meneer die klaagde dat hij nooit in de zoekopdrachten van vrouwen verscheen, omdat het leeftijdslimiet in het systeem van Ashley Madison op 65 jaar was ingesteld. Dat was een leermoment waaruit bleek dat ons publiek, dankzij Viagra, nog steeds mensen boven de 70 omvat. We hebben nu natuurlijk de leeftijdsgrens verhoogd. 

Het verschil tussen affaires en casual dating is nog niet helemaal duidelijk. Er zijn overal gebonden en single mensen te vinden. Waar stelt u een kwalitatief verschil vast?

Er bestaat al een duidelijke onderscheidscriterium. Casual dating gaat alleen over seks, zelfs zijn zoekopdrachten zijn helemaal gericht op seksuele parameters. Ashley Madison gaat ook over seks, alle wegen leiden naar Rome, maar de wegen hebben een andere betegeling. Voor de mannen is seksuele verovering het eerste wat ze zoeken. Een affaire omvat echter niet alleen seks, maar ook een “delicate benadering” en is dus een meer complexe erotische relatie met een compleet emotioneel niveau. In de regel, is dit voor vrouwen belangrijk vanaf het aller begin.

Als je alleen op zoek bent naar seks, dan zal je op Ashley Madison waarschijnlijk met moeite een affaire vinden. Een affaire is veel innemender en persoonlijker dan een eenvoudig sex contact. En daarom is een overspelige escapade bij Ashley Madison meestal niet slechts een snel slippertje, maar veel meer dan dat, namelijk een langdurige affaire.

Is er geen informatie over hoe lang de gemiddelde affaire via ashleymadison.com duurt?

Volgens de statistieken hebben de vrouwen bij Ashley Madison gemiddeld een affaire partner per jaar. Mannen hebben twee partners.

Tegelijkertijd of een na de ander? 

Nee, nee, een na de ander.

En hoe lang blijven de leden gemiddeld bij Ashley Madison?

We zijn hier nu voor een geruime twee jaar en het aantal leden dat weg gaat is vrij minimaal. Net ongeveer 1%.

Volgens onze ervaring komen de mensen steeds terug. Dit is mede te danken aan het feit dat we geen lidmaatschap aanbieden, maar in plaats daarvan hebben we een flexibel credit systeem. De credits verlopen niet, dus je hebt genoeg de tijd.

Bij ons blijft men geen paar maanden zoeken totdat ze een perfecte partner hebben gevonden en vervolgens weggaan. Ze komen altijd wanneer de zaken met de partner thuis niet goed lopen, dus het gaat allemaal om de behoeftes.

Is het ook niet erg verleidelijk dat in plaats van het onder ogen zien van problemen in het huwelijk of relatie, men gewoon een uitweg zoekt om het noodzakelijke werk aan de relatie te vermijden?

Uiteraard. Ik geloof dat een langdurige affaire ook een indicatie is van het feit dat er iets fundamenteels in de relatie ontbreekt. Voor de eerste keer op zijn minst kan een affaire een signaal zijn om te realiseren dat er iets aan de hand is binnen het huwelijk dat waarschijnlijk onderdrukt wordt uit angst voor de gevolgen of vanwege comfort. Het is onrealistisch om te bedenken dat een relatie de hele tijd wederzijds vervullend kan zijn. En trouwens, een slippertje kan elk moment gebeuren en het hoeft niet het einde van een relatie te betekenen; het heeft een heel andere status dan een affaire.

Hoe bizar het ook klinkt, Ashley Madsison ondersteunt deze benadering met tips en advies voor leden: “Werk aan je huwelijk en neem eens onder de loep wat je motiveert om een affaire te starten!” En als je dat doet, dan is het ook een eerste stap om iets aan je relatie te gaan doen.

Met Ashley Madison in Europa creëren jullie rep en roer door middel van provocatieve reclamecampagnes. Waarschijnlijk door de poster campagnes waarop prominente personen op de voorgrond worden gegooid.

Allebei tegelijkertijd; we maken reclame van het merk en tegelijkertijd leiden we de mensen naar het onderwerp affaire dating toe. Als we bekritiseerd worden voor onze reclamecampagnes, vind ik het altijd grappig, want ik denk dat dit pure afgunst is. Op het gebied van adverteren en marketing staan onze campagnes op nummer een. Ieder van hen trekt een rendement van tussen de 200 en 500% voor zowel nieuwe registraties als verkoop!

En het feit dat we publieke figuren “op de voorgrond” zetten, heeft ook het doel om de dubbele moraal en hypocrisie, die vaak in de samenleving plaats vindt, te laten zien. We laten tevens zien dat vreemdgaan een zeer wijdverbreid fenomeen is, die in alle lagen van de maatschappij te vinden is en die niet eindigt bij rolmodellen en hoogwaardigheidsbekleders. We zullen er nooit een Nobelprijs voor ontvangen, maar het is ook een stuk van de geëngageerde kritiek aan ons!

Gebruiken jullie deze vorm van PR om veel meer nieuwe leden te verkrijgen?

Geen reclame die wij uitgeven, zal iemand overhalen om vreemd te gaan als ze zelf deze beslissing niet hebben genomen.

Zijn deze provocatie campagnes beperkt tot Europa of gebruikt Ashley Madison dit populariserend effect ook in de VS en Zuid-Amerika?

Een van de meest spectaculaire media campagnes was eigenlijk de poster van Koning Juan Carlos samen met de bekende affaire houders Prince Charles en Clinton. Het stond maar drie uur in een welbekende winkelstraat in Madrid en kreeg al meer dan 200 miljoen media contracten door heel Europa!

Hetzelfde geldt in de VS, aangezien we een billboard hadden met de bekende kandidaat Mitt Romney in Boston tijdens de presidentiele verkiezingen, met het motto: "If it is ok to cheat on taxes, why should it not be ok to cheat on AshleyMadison.com?" (“Als het oke is om de belastingen te bedriegen, waarom zou het niet oke zijn om op AshleyMadison.com te bedriegen?”).

Over een lange periode hier had u een verhitte discussie met broeder Paul Terwitte. Hoe ziet u het geschil over de morele implicaties van affaires; als een filosofische discussie over waarden zoals loyaliteit, liefde, huwelijk of als PR voor Ashley Madison?

Nou, het was zeer aangenaam om met hem te spreken en te debatteren. Als je naar de Bijbel kijkt, vind je voorbeelden van polygamie. We hadden zeker genoeg stof voor een discussie.

Laten we ons nu richten op de onconventionele naam van het affaire dating bureau: Ashley en Madison waren twee populaire meisjes namen bij de Amerikanen en was bedoeld om de kansen te verhogen van vrouwen die zich met de affaire dating site zouden identificeren. Werkt dat ook voor het Nederlandse taalgebied? Niemand kan zich de naam herinneren, laat staan dit correct op te schrijven!

Nou laten we het bekende voorbeeld van Häagen-Dazs nemen, een term die nu in elk modern huishouden te vinden is en een die iedereen met heerlijke ijs verbindt. Hetzelfde geldt voor ons, we hebben bewust geen nieuwe naam gekozen om het internationale potentieel te verhogen. In het begin is het altijd een uitdaging, maar nu vergeet niemand onze naam.

Waar is het dan gemakkelijker om vrouwen te bereiken: Europa of de VS?

Het is in Europa natuurlijk gemakkelijker. Hoewel vrouwen 30% aandeel hebben op AshleyMadison in de VS, is het tot 35% in Europa. De Europese vrouwen identificeren zich sneller met de twee bekende Amerikaanse meisjes namen, dan de Amerikaanse vrouwen! Het hoogste aantal vrouwen is echter in Australie te vinden met 40%.

En hoe worden de leden van Ashley Madison beschermd tegen criminelen?

We hebben een compleet klantenservice team dat de ledenprofielen controleert en ervoor zorgt dat er geen professionele vrouwen aan kunnen sluiten. Bij twijfelachtige profielen wordt er gewoonlijk een bepaald soort taal gebruikt die vervolgens gebruikt kan worden om nepprofielen en voor de grap gebruikers te herkennen.

Een belangrijk deel van onze activiteiten heeft betrekking tot de gegevens van onze leden. Wanneer men bijvoorbeeld voor het eerst elkaar ontmoet, raden wij aan om dat in een café of publieke plaats te doen en met een vriend af te spreken om zo nodig een snelle veiligheids tekst of iets dergelijks te sturen.

En zoals altijd onze favoriete vraag ter afsluiting: Waar ziet u Ashley Madison over vijf jaar?

Bij het bedrijf gaat de ontwikkeling heel duidelijk in de richting van internationalisering. Op dit moment wordt twee derde van de omzet nog steeds in de Verenigde Staten gemaakt. We zijn van plan om deze verhouding in de toekomst te veranderen en deze omzet ook buiten Amerika te bereiken. Bovendien willen we door middel van onze perscampagnes doorgaan met het maken van veranderingen omtrent het taboe dat nog steeds bestaat met betrekking tot het onderwerp affaire dating.

In Spanje bijvoorbeeld, is de campagne met Koning Juan Carlos ook goed geslaagd. Nu is de koning veel menselijker geworden. Een ander schandaal of twee die anders onder het tapijt zouden worden geveegd, zoals “het 50,000 euro olifant safari in Afrika!”, is ondertussen ook aan het licht gekomen.

Ik hoop dat affaire dating in Nederland veel prominenter gaat worden dan het zoeken naar een partner en dat AshleyMadison het grootste matchmaking portaal in dit land wordt, zelfs veel groter dan de meest bekende dating sites!

Christopher Kraemer, we willen u graag bedanken voor deze onthullende en vermakelijke uitwisseling en wensen u en Ashley Madison het allerbeste voor de toekomst!


Behalve "Ashley Madison" hebben we ook interviews gehouden met:

Top

Kies je datingsite en vergelijk!

Kies tot drie aanbieders en vergelijk jouw selectie.

Vergelijk!
Kies je datingsite en vergelijk!